zastosowania technologii RFID

RFID to systemy zdalnej identyfikacji radiowej. Działają dzięki miniaturowm układom elektronicznym nazywanym tagami RFID, które są wyposażone we własną pamięć oraz antenę. Zastosowania tej technologii ogranicza jedynie wyobraźnia...

Obszary zastosowań RFID

Zastosowanie RFID w handlu
na przykładzie branży odzieżowej

Branża odzieżowa jest branżą specyficzną, większość produktów jest wymieniana w regularnych odstępach czasu – co około 8 tygodni. Pod koniec tego okresu to co nie zostało sprzedane musi być sprzedane ze znacznie obniżoną ceną. Łańcuch dostaw dla branży odzieżowej nie wraca po prostu do producenta odzieży. Kolory i materiały tego sezonu nie są takie same jak z zeszłym sezonie i nie będą takie same w kolejnym. Te same problemy dotyczą wszystkich związanych z produkcją w branży odzieżowej – farbiarni tkanin, producenta tkanin, producenta guzików, suwaków, dodatków.

Z powodu tej specyfiki właśnie w tej branży tak istotne jest między innymi to, żeby właściwy produkt był we właściwym miejscu, we właściwym czasie, bo może nie mieć kolejnej szansy na sprzedaż. W sklepach odzieżowych ogromna część rzeczy znajduje się na zapleczu – istotne jest szybkie lokalizowanie modelu, koloru, rozmiaru. Nie wystarczy więc wiedzieć że towar jest, ile go jest, a nawet gdzie jest – trzeba mieć te informacje teraz, natychmiast. W żadnej innej branży pracownicy nie są tak często pytani o dostępność towaru znajdującego się na zapleczu.

Sezonowość produktów wymusza dwa scenariusze, zamawiasz dużo towarów do sklepu licząc na to, że się sprzedadzą, albo kupujesz mniej, czekasz, i w razie czego domawiasz gdy ocenisz, że masz towarów za mało. Skutki – pozostały posezonowy stok i ogromne obniżki, żeby się go pozbyć lub rozczarowani klienci nie mogący znaleźć swojego koloru, rozmiaru.

RFID to technologia, która przyniosła przełom, jeśli chodzi o wyzwania stojące przed branżą odzieżową.

Wyobraź sobie że jesteś menadżerem sklepu odzieżowego znanej marki.

  • Każdego ranka otrzymujesz dostawę którą zamówiłeś dwa dni wcześniej. W ciągu minut i bez otwierania kartonów, pracownik sklepu jest w stanie policzyć wszystkie rzeczy i kartony i ocenić natychmiast ich zgodność ze złożonym zamówieniem. Twój system zawiadomi Cię także jeśli jakichś produktów w sklepie brakuje więc możesz uszeregować pod względem ważności kolejne zamówienia.
  • Na zamknięcie sklepu, pracownik robi kompletną inwentaryzację 5 tysięcy sztuk odzieży w mniej niż 15 minut, a może to zrobić po naprawdę krótkim i prostym treningu. Podczas liczenia pracownik będzie alarmowany gdy stwierdzi brak rzeczy, która powinna być na stanie, i wygeneruje od razu listę rzeczy które system określa jako prawdopodobnie skradzione, gdyż nie zostały odczytane jako sprzedane.
  • Wiedza o brakach pozwoli Ci na domówienie brakujących sztuk odzieży w ten sposób unikniesz straconych szans na sprzedaż, pozwoli też na szybką reakcję i znalezienie właściwego rozwiązania jeśli jest to np. problem kradzieży wewnętrznych.

W sklepie przyszłości przymierzalnie także mogą być wyposażone w czytniki i anteny, alarmujące pracowników o rzeczach zostawionych w przymierzalniach. Ważniejsze jest jednak to, że RFID może dostarczyć statystyk o ruchach rzeczy w sklepie, pokazując na przykład ile i jakie rzeczy były noszone przez klientów do przymierzalni i ile z nich sprzedano. To umożliwi sprzedawcy obliczyć proporcję rzeczy przymierzanych do sprzedanych, co daje decydującą informację odnośnie strategicznych planów rozwoju sklepu.

Nie tylko sprzedawca zauważy korzyści związane z wdrożeniem RFID w sklepie. Klient będzie miał także pozytywne doświadczenia.

  • Na początek klient otrzyma szybszą lokalizację produktu –obsługa będzie mogła natychmiast odpowiedzieć klientowi gdzie jest konkretna rzecz.
  • Klient otrzyma także prostszy dostęp do pełniejszych informacji o produkcie – dzięki terminalom RFID rozlokowanym w sklepie.
  • Będzie miał polepszony dostęp do dostępności produktu – dla klientów branży odzieżowej RFID dostarcza większą, lepszą i szybsza informację o dostępności rozmiarów i kolorów.
  • Na przykład klient ma koszulę w ręku i szuka innego rozmiaru, sprzedawca będzie mógł pomóc natychmiast skanując taga RFID i otrzymując dokładne informacje np. o tym że jedna poszukiwana sztuka jest na zapleczu a druga w przymierzalni, albo że nie ma jej w tej chwili na stanie, ale jest w drodze i jutro będzie w sklepie, lub że jest na pewno w innym sklepie i można zaoferować jej dostarczenie do domu. Niezależnie od przypadku klient albo wyjdzie z koszulą w ręku albo z gotowym rozwiązaniem.
  • Krótszy jest też czas oczekiwania do kasy, co dla klienta jest bardzo istotne. Jest to możliwe dzięki temu, że technologia RFID umożliwia odczyt wielu sztuk odzieży jednocześnie, w przeciwieństwie do kodów kreskowych, z których każdy musi być skanowany indywidualnie. Nie jest także więcej potrzebny czasochłonny proces usuwania klipsów antykradzieżowych EAS. Odczyt taga RFID zmienia natychmiast status sztuki odzieży w bazie danych na sprzedany. Wyniesienie sprzedanej sztuki odzieży ze sklepu nie generuje alarmu, natomiast próba wyniesienia rzeczy nie sprzedanej, która ma status na stanie natychmiast uruchamia alarm.
  • Obecność taga RFID jest też dla klienta gwarancją autentyczności, oryginalności produktu.

Generalnie stwierdza się, że podstawowymi korzyściami z wdrożenia technologii RFID są: lepsza dostępność najlepiej sprzedających się produktów, wzrost liczby produktów sprzedających się po pełnej cenie, zmniejszenie liczby braków sztuk odzieży spowodowanych kradzieżami i błędami, zmniejszenie liczby produktów zamawianych na zapas.

Radiowa identyfikacja ma także za zadanie dokładnie i ekonomicznie zbierać dane wzdłuż łańcucha dostaw, wykorzystać te dane do lepszej sprzedaży ale także do lepszego zarządzania produkcją.

Dokładniejsze dane sprzedaży przekładają się na większą efektywność na produkcji, większą efektywność w transporcie materiałów, dodatków i odzieży – wszystko to powoduje zmniejszenie strat, zwiększenie sprzedaży i większe zadowolenie klienta.

Największe koszty w branży odzieżowej stanowią obniżki, kradzieże, koszty przeładunku i koszty utraconej sprzedaży. Procesy, w których wykorzystamy technologię RFID pozwalają na redukcję stoku, ale także mogą redukować koszty utrzymywania stoku (przemieszczanie towarów w obrębie magazynu – koszty czasu pracy pracowników, ubezpieczenie, okresowe inwentaryzacje, większe ryzyko kradzieży wewnętrznych, koszt zamrożonych pieniędzy). Zdolność liczenia rzeczy szybciej i bardziej dokładnie niż człowiek jest to w stanie zrobić to ogromna korzyść z implementacji RFID. Analiza wdrożeń RFID w branży odzieżowej potwierdza, że RFID znacząco ulepsza okresowe liczenie w dwóch wymiarach – jeśli chodzi o szybkość i jeśli chodzi o dokładność.

RFID zapewnia ulepszenie procesów przyjmowania i wydawania. Te procesy mają miejsce w każdej lokalizacji gdzie mamy do czynienia w przepływem rzeczy w łańcuchu dostaw, na każdym jego stopniu i mają one wpływ na producentów jak i sprzedawców. Dobrym przykładem jest tu centrum dystrybucji. Procesy ręczne wymagają wielkiej pracy ludzkiej. Gdy ciężarówka dostarczy kartony z produkcji do centrum dystrybucji, następuje rozładowanie i zeskanowanie kodu kreskowego na kartonie (umieszczonego wcześniej na produkcji). Pracownik centrum dystrybucji musi znaleźć i zeskanować kod na kartonie żeby go przyjąć. Karton zwykle jest stawiany tymczasowo na podłodze, a następnie przekładany na paletę. Każdy karton musi być podniesiony co najmniej dwukrotnie.

Po implementacji RFID każdy karton przekraczający bramę wejściową jest odczytywany automatycznie. Zmniejsza się nakład pracy. a także zwiększa się szybkość przyjmowania.

Do tej pory nie wspominaliśmy jeszcze o widzialności jaką może dać RFID. Widzialność to zdolność która pozwala firmie zlokalizować towary, śledzić towar aż do producenta, zmierzyć istotne atrybuty zapasów takie jak koszt, czas dostawy i pochodzenie i przewidzieć ścieżkę przeznaczenia. Widzialność to zbiór informacji o zapasach/stanie towarów (lokalizacja, śledzenie, mierzenie i przewidywanie), która jest dynamiczna i bieżąca. Nie możesz zarządzać łańcuchem dostaw bez widzialności. Bez widzialności koszty się zwiększają a obsługa pogarsza. Widzialność pozwala zarządzać kosztami i obsługą. Widzialność może zredukować zapasy bezpieczeństwa ponieważ pozwala ci zredukować niepewność popytu i niepewność czasu dostawy. Technologia RFID umożliwia otrzymanie dokładnych i wiarygodnych informacji dotyczących produktów na każdym etapie, na produkcji, w łańcuchu dostaw, w sklepie. Najbardziej istotną kwestią jest właściwe wykorzystanie tych informacji. Samo ich posiadanie nie jest kluczem do sukcesu.

Dokładne dane o stanie zasobów i widzialność nie tylko usprawnią uzupełnianie zapasów ale dadzą pewność że modna w danym sezonie odzież będzie na półce, gdy klient będzie chciał ją kupić. Spowoduje, że mniejszą ilość odzieży trzeba będzie przecenić, co oczywiście wygeneruje większy zysk. Wiedza gdzie dokładnie znajduje się dana sztuka odzieży pomoże obsłudze sklepu lepiej zadbać o klienta. Tradycyjne systemy sklepowe pokazują, czy dana rzecz jest na stanie, ale nie są w stanie powiedzieć gdzie. Badania prowadzone przez Wharton School Uniwersytetu Pensylwania wykazały że więcej niż 30% kupujących wychodzi że sklepu nie znajdując w swoim rozmiarze/kolorze rzeczy, którą chcieli kupić, a która teoretycznie była na stanie. Jest to ogromny obszar do zagospodarowania.

Technologia RFID niesie ogromny potencjał do wykorzystania, indywidualne potrzeby danej marki/sklepu, warunki sprzedaży, specyfika rynku, posiadane doświadczenia, istniejące problemy decydują o tym, na których aspektach wykorzystania RFID zależy im najbardziej.

Przykłady korzyści ze wdrożeń systemów RFID

  • Brazylijska firma Valdac Memove chciała podnieść efektywność w swoim centrum dystrybucji i w sklepie oraz podwyższyć standardy obsługi klienta. Dzięki RFID zredukowała czas potrzebny załodze w centrum dystrybucji do przeprowadzenia spisu zapasów z kilkunastu dni do pojedynczych godzin.
  • Firma American Apparel po wdrożeniu RFID zaobserwowała podwyższenie poziomu dokładności inwentaryzacji, redukcję poziomu kradzieży wewnętrznych, mniej błędów, niższą rotację personelu, lepsze uzupełnianie zapasów. Lepsza dokładność inwentaryzacji pozwoliła firmie robić rzeczy, które wcześniej nie były możliwe, takie jak ukierunkowanie okresowych inwentaryzacji albo pozwolenie klientowi na zamawianie w Internecie, a odebranie towaru w sklepie. Z RFID firma wie z całą pewnością, że zamawiany przez klienta towar znajduje się w sklepie. Dodatkowo American Apparel planuje wdrożyć RFID w centrach dystrybucji, aby móc szybko kontrolować wysyłki, zanim trafią do sklepów. Ta kontrola pozwoli wykryć błędy w pakowaniu, umożliwi sprzedawcom naprawienie ich u źródła, redukując jednocześnie zakres błędów w procesach w łańcuchu dostaw. Straty są zwykle wynikiem kradzieży wewnętrznych, a także błędów ludzkich, takich jak pomyłki robione w czasie przyjmowania towarów, na przykład towary zostały dostarczone, ale ich nie zarejestrowano albo zostały przesunięte do sali sprzedażowej bez wpisania do systemu lub nie zostały umieszczone na sali sprzedażowej wtedy, kiedy należało to zrobić. Te wszystkie czynniki skutkują stratami w sprzedaży lub powodują konieczność uzupełniania brakujących towarów. System RFID daje widoczność, która redukuje ryzyko ich wystąpienia, powoduje wzrost sprzedaży, poprzez zmniejszenie ilości towarów niebędących na stanie.
  • Firma Vögele uznała, że informacja na poziomie pojedynczego produktu da jej lepszą wiedzę o całości procesów zachodzących w firmie i doprowadzi do zmian tych procesów w całym łańcuchu dostaw, a to da podstawę do osiągnięcia konkurencyjnej przewagi, która pomoże zwiększyć sprzedaż i obniżyć koszty w łańcuchu dostaw. W sklepach Vögele technologia RFID jest używana w następujących obszarach:
    • Śledzenie wejść i wyjść towarów. Ręczne czytniki RFID są używane do zapisywania pojawiania się nowych towarów, ale także rejestrowania zwrotów.
    • Zarządzanie zapasami. Ręczne czytniki informują pracowników o konieczności uzupełnienia zapasów.
    • Transakcje kasowe. Stacjonarne czytniki RFID umieszczone pod stanowiskiem kasowym czytają tagi i wysyłają informację do oprogramowania systemu, aby zarejestrować sprzedaż i zaktualizować stan towarów.
    • Przemieszczanie towarów pomiędzy zapleczem a sklepem. RFID rejestruje, które rzeczy zostały przeniesione z zaplecza do sali sprzedażowej i odwrotnie, aktualizując indywidualnie status każdej rzeczy.

    Tagi RFID pełnią podwójną funkcję. Działają jak standardowe tagi RFID, wykorzystywane w łańcuchu dostaw i procesach kontroli towarów. Natomiast w sklepach pełnią także funkcję systemu antykradzieżowego (EAS, ang. electronic article surveillance), zapobiegając kradzieżom zewnętrznym (klienci) i wewnętrznym (pracownicy). Korzyści firmy są policzalne. Osiągnięto:
    • 70-procentową lub większą oszczędność czasu w sprawdzaniu stanu towarów w sklepie,
    • 70-procentową lub większą oszczędność czasu, jeśli chodzi o inwentaryzację magazynu,
    • 7-procentowy wzrost dokładności zamówień realizowanych przez zakłady produkcyjne.

    Osiągnięto także korzyści poboczne, takie jak:
    • podwyższenie sprzedaży dzięki zmniejszeniu liczby towarów niebędących na stanie,
    • wsparcie dla polityki stosowanej w łańcuchu dostaw Vögele – właściwy produkt we właściwym miejscu we właściwym czasie,
    • dokładniejsze informacje o tym, gdzie jest dany produkt i jaką drogę przebył,
    • dokładniejszą informację odnośnie planowania.
  • Niemiecka firma odzieżowa Gerry Weber ocenia, że automatyzacja magazynowych procesów logistycznych dokonana dzięki RFID obniża koszty pracy i zwiększa dokładność, co podnosi zadowolenie klientów. Teraz łatwo jest dostrzec, że np. brakuje jakiejś rzeczy w wysyłanym towarze i dużo łatwiej jest zlokalizować ją w magazynie. Kiedy towary przyjeżdżają do sklepów Gerry Webera, pracownicy używają mobilnych czytników, aby sprawdzić, czy przychodzące numery EPC są zgodne z listami przewozowymi, podczas gdy rzeczy są wciąż zamknięte w kartonach albo wiszą w zamkniętych plastikowych torbach. Jednym z głównych celów wdrożenia RFID było udoskonalenie inwentaryzacji. Ręczne procesy były zbyt czasochłonne, aby przeprowadzać je częściej niż raz w roku, i często dawały niedokładne wyniki. Dzisiaj sklepy przeprowadzają inwentaryzację raz w tygodniu, pracownicy potrzebują w przybliżeniu 30 minut, aby wykonać pełną kontrolę towarów w sklepie i na zapleczu. Jest to jedna z największych korzyści dla Gerry Weber, firma wyliczyła, że uzyskuje około 7,5% więcej obrotu na tych artykułach, które mogą być szybko uzupełnione, co daje od 2 do 3% więcej obrotu na poziomie sklepu. Ten zwiększony obrót pozwala sprzedawać więcej ubrań w pełnej cenie, bez konieczności jej obniżania tylko po to, żeby zrobić w sklepie miejsce na nowsze kolekcje. RFID umożliwia szybsze uzupełnianie stanów i unikanie sytuacji braku towarów w magazynie, które powodują niezadowolenie klientów.
  • Firma Tomorrow’s Mother stwierdziła, że system RFID dostarcza aktualnych, dokładnych danych o stanie towarów, dając tym samym firmie możliwość usprawnienia procesów biznesowych i lepszego sprostania potrzebom klientów. Aktualna, dokładna inwentaryzacja, dająca właściwe dane jest podstawą osiągnięcia sukcesu w biznesie i utrzymania satysfakcji klientów. Jeśli towary nie zostaną dostarczone na czas, zablokuje to cenne miejsce na półce w sklepie. Powtarzająca się niedostępność towaru, który teoretycznie jest na stanie będzie okazją dla klientów, żeby zacząć kupować gdzie indziej. Posiadanie we właściwym czasie informacji pozwala firmie zmniejszyć rezerwowy stan sklepu i rezerwowe zamówienia u dostawców. Otrzymywanie tych informacji elektronicznie pozwala na zmniejszenie liczby wizyt u sprzedawców i skrócić czas potrzebny na wizytę. To pomogło zredukować wydatki o 50%. Kluczowe dla Tomorrow’s Mother jest utrzymanie właściwej ilości ubrań dla każdego produktu, rodzaju i koloru. Technologia RFID pozwala firmie mieć znacznie lepszą szczegółowość danych od sprzedawców, więc dostępność można znacznie lepiej dopasować do potrzeb klientów.

Każda z powyższych firm zdecydowała się wdrożyć technologię RFID, w każdej rezultaty były satysfakcjonujące, mimo, że skupiano się na różnych celach. Każda z firm odnotowała także zwrot z inwestycji w stosunkowo krótkim okresie, nawet kilkunastu miesięcy i po początkowym programie pilotażowym zdecydowała lub jest zdecydowana rozszerzyć RFID na całokształt swej działalności i wszystkie sklepy.

Najnowsze badania (7 czerwca 2012) pozwalają przewidzieć, że implementacja RFID w branży odzieżowej będzie się rozszerzać i w 2017 liczba wdrożeń RFID wzrośnie trzykrotnie w stosunku do roku 2010. Oczekuje się że rynek RFID w branży odzieżowej będzie wart 1,5 biliona dolarów w stosunku do 420 milionów dolarów w 2010.

tagi RFID tagi RFID tagi RFID

RFID Solutions

Biuro: ul. Wąwozowa 28/56, 02-796 Warszawa

Siedziba: ul. Iłżecka 34, 27-350 Sienno

tel. +48 22 25 018 25